torstai 30. elokuuta 2018


Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8


Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Oppilas
-       pyrkii kuuntelemaan eri näkökulmia ja ilmaisemaan rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa
-       osaa kuvailla kodin arkirutiineita
-       antaa esimerkkejä erilaisista perherakenteista ja kotitalouksienperinteistä sekä pohtia niiden vaikutusta arjen rutiineihin
-       osaa työskennellä yksin ja pyrkii toimimaan ryhmässä rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen
-       osaa selittää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen ajankäytöstä ja työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon
-       osaa neuvotella ja joustaa

Käytännöntaidot
Oppilas
-       toimii tavoitteellisesti ja arvioi itseään
-       osaa muodostaa totuudenmukaisen kuvan osaamisestaan
-       osaa käyttää tavallisimpia työmenetelmiä
-       ymmärtää toimintansa merkityksen taloudellisuuden, kestävyyden ja terveellisyyden kannalta
-       työskentelee annettujen ohjeiden mukaisesti


Tiedonhallintataidot
Oppilas
-       osaa etsiä tietoa ohjatusti ja ajoittain tulkita löytämäänsä tietoa
-       lukee ja noudattaa toimintaohjeita ohjatusti
-       nimeää yksittäiseen sisältöalueisiin liittyviä kotitalouden merkkejä ja symboleja
-       käyttää kotitalouden käsitteitä ja osallistuu omalla työpanoksellaan monialaiseen oppimiskokonaisuuteen oivaltaen kotitalouden yhteyden muihin oppiaineisiin
-       osaa kuvailla erilaisia kotitalouden palveluita ja pohtia niiden merkitystä ja mahdollisuuksia elämässä
-       osaa huolehtia kodin jätteiden peruslajittelusta ja osaa selittää mittaamisen ja laskemisen sekä ympäristöä säästävän kodin arjen toiminnan yhteydet osana kustannus- ja ympäristötietoista toimintaa

Arvioinnin portaat itsearvioinnin tueksi:

 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti