Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Oppilas
- pyrkii kuuntelemaan eri näkökulmia ja ilmaisemaan rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa
- osaa kuvailla kodin arkirutiineita
- antaa esimerkkejä erilaisista perherakenteista ja kotitalouksienperinteistä sekä pohtia niiden vaikutusta arjen rutiineihin
- osaa työskennellä yksin ja pyrkii toimimaan ryhmässä rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen
- osaa selittää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen ajankäytöstä ja työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon
- osaa neuvotella ja joustaa
Käytännöntaidot
Oppilas
- toimii tavoitteellisesti ja arvioi itseään
- osaa muodostaa totuudenmukaisen kuvan osaamisestaan
- osaa käyttää tavallisimpia työmenetelmiä
- ymmärtää toimintansa merkityksen taloudellisuuden, kestävyyden ja terveellisyyden kannalta
- työskentelee annettujen ohjeiden mukaisesti
Tiedonhallintataidot
Oppilas
- osaa etsiä tietoa ohjatusti ja ajoittain tulkita löytämäänsä tietoa
- lukee ja noudattaa toimintaohjeita ohjatusti
- nimeää yksittäiseen sisältöalueisiin liittyviä kotitalouden merkkejä ja symboleja
- käyttää kotitalouden käsitteitä ja osallistuu omalla työpanoksellaan monialaiseen oppimiskokonaisuuteen oivaltaen kotitalouden yhteyden muihin oppiaineisiin
- osaa kuvailla erilaisia kotitalouden palveluita ja pohtia niiden merkitystä ja mahdollisuuksia elämässä
- osaa huolehtia kodin jätteiden peruslajittelusta ja osaa selittää mittaamisen ja laskemisen sekä ympäristöä säästävän kodin arjen toiminnan yhteydet osana kustannus- ja ympäristötietoista toimintaa
Arvioinnin portaat itsearvioinnin tueksi:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti